پاسخ روزنامۀ جمهوریت به دولت ترکیه: تسلیم نمی‌شویم

روزنامۀ جمهوریت در تاریخ سه‌شنبه 11 آبان با تیتر «تسلیم نمی‌شویم» منتشر شد

روزنامۀ جمهوریت ترکیه یک روز پس از بازداشت سردبیر و شماری از اعضای تحریریۀ آن، با تیتر «تسلیم نمی‌شویم» بر صفحۀ نخست آن، منتشر شد.

 در شمارۀ روز سه‌شنبۀ (11 آبان) این روزنامه، در کنار نام «جمهوریت» در یک کادر سیاه نوشته شده‌است: «یک ضربۀ دیگر به آزادی مطبوعات».

شب گذشته نیز برخی افراد با حضور در مقابل دفتر این روزنامه در استانبول نسبت به بازداشت سردبیر روزنامۀ جمهوریت اعتراض کردند. پلیس با گذاشتن موانعی در پیاده‌روی مقابل این روزنامه، اجازه نداد معترضان خود را به در ورودی دفتر روزنامه برسانند.

پلیس ترکیه 10 آبان مراد صابونچی، سردبیر ارشد روزنامۀ جمهوریت، را همراه با شماری از کارکنان این روزنامۀ مخالف دولت، پس از حمله به خانه‌هایشان بازداشت کرد.

این افراد به اتهام ارتباط داشتن با سازمان فتح‌الله گولن، روحانی مخالف رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، و پیکارجویان کُرد بازداشت شدند. این اقدام ترکیه با انتقادات بسیاری مواجه شد.

تصویری از نسخۀ روز سه‌شنبۀ روزنامۀ جمهوریت با تیتر «تسلیم نمی‌شویم» در تحریریۀ این روزنامه (11 آبان 1395 - عکس از رویترز)

پلیس ترکیه سپس اعلام کرد مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد این مظنونان مدتی پیش از کودتای نافرجام 26 تیر در ترکیه، مطالبی را در راستای مشروع جلوه‌دادن کودتا منتشر کرده‌بودند.

جمهوریت از معدود رسانه‌های منتقد دولت در ترکیه به شمار می‌آید.

امریکا و اتحادیۀ اروپا این اقدام را محکوم کرده‌اند. دولت ترکیه هنوز در این خصوص اظهارنظری نکرده‌است.

بازداشت کارکنان روزنامۀ جمهوریت در حالی صورت می‌گیرد که دولت ترکیه در ماه‌های اخیر برخی از رسانه‌ها، از جمله خبرگزاری دجله و روزنامه اوزگور گوندم، را توقیف کرده‌است.

دفتر روزنامۀ جمهوریت در استانبول پس از دستگیری اعضای تحریریۀ آن (11 آبان 1395 - عکس از رویترز)

دولت آنکارا بعد از کودتای نافرجام، با آغاز عملیات گسترده علیه هواداران جنبش گولن، ده‌ها هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه و معلمین و کارمندان دولت را بازداشت یا از کار تعلیق کرده و یا تحت پیگرد قرار داده‌است.

در این سرکوب‌ها، دست‌کم 160 رسانه تعطیل و بیش از 37 هزار نفر دستگیر شده‌اند.

در کودتای اخیر در ترکیه، گروهی از نیروهای ارتش با هدف سرنگونی دولت، به عملیات نظامی در استانبول و آنکارا پرداختند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی ناکام ماند. پس از آن دولت ترکیه در این کشور وضعیت اضطراری برقرار کرد.

در جریان این کودتا دست‌کم 246 نفر کشته و بیش از 2100 نفر زخمی شدند.

«اهمیتی به خطوط قرمز ازوپا نمی‌دهیم»

نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید به خطوط قرمز اروپا دربارۀ آزادی مطبوعات در کشورش اهمیتی نمی‌دهد.

بن‌علی ییلدریم در واکنش به انتقاد مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا، از بازداشت سردبیر روزنامۀ جمهوریت، گفت به خطوط قرمز اروپا دربارۀ آزادی بیان وقعی نمی‌نهد.

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه (عکس از رویترز)

ییلدریم در سخنانی در پارلمان ترکیه خطاب به شولتز گفت: «ما به خطوط قرمز شما اهمیتی نمی دهیم، چرا که مردم خطوط قرمز را تعیین می‌کنند. خطوط قرمز شما چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد؟»

شولتز سه‌شنبه از بازداشت سردبیر و نویسندگان روزنامۀ جمهوریت ترکیه به شدت انتقاد کرد و گفت: «دولت ترکیه از خط قرمز عبور کرده‌است.»

وی در حساب توییتر شخصی خود، این اقدام را «سیاسی» دانست و گفت دولت ترکیه از خطوط قرمز آزادی بیان عبور کرده‌است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku